Roadtrip langs meren en over bergen

Een zotte roadtrip met het gezin met de camper. Dat is de korte versie. Zot, omdat we zot veel gereden hebben, zot veel gezien en gedaan hebben, en zot omdat het een onvergetelijk avontuur was. Een verslag.

#1: de Bodensee, Duitsland

De Bodensee, onze eerste echte stop. Die van de dag ervoor, in het Duitse Sippersfeld, was een doorreiscamping en telt dus niet echt mee. De Bodensee wouden we daarentegen wel gezien hebben omdat onze familie daar zo lovend over is. En met reden. Het is er prachtig. Een uitgestrekt meer, zo plat als een muntje, en omgeven door bergen in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

panorama bodensee.png

Wij hoopten op een camping met plek in Hagnau. Maar omwille van een wijnfestival en gewoonweg omdat dit een populaire vakantiebestemming is, werd het al snel duidelijk dat dit niet voor ons was weggelegd. Het werd een parking aan de rand van Friedrichhafen. Wel een ‘romantische’ parking, want gelegen aan de rand van het meer met terras, een beetje verderop nog een terrasje aan het water en nog wat verder een plezierhaventje met de nodige sfeer en horeca. Ons hoorde je niet klagen.

Nog een aangename verrassing: we sliepen op een paar meter van het frei- & seebad. Een ongelofelijk proper, mooi en veelzijdig openluchtzwembad met zicht op de Bodensee. Ideaal om de dag mee te starten, quoi.

#2: Schruns, Vorarlberg, Oostenrijk

Tweede stop, de bergen. My happy place. Maar niet zomaar bergen. In Schruns zijn we al meerdere keren gaan skiën. Het was dan ook heel bijzonder om hier voor de eerste keer in de zomer te zijn. Zo gek om alles zonder sneeuw en in warme temperaturen te zien.

Zeker op de berg Hochjoch zelf. Zonder skilatten af de stoeltjeslift komen, paden bewandelen die je anders niet al skiënd doet, en alles zo fris groen. De hele dag liep ik hier met een brede smile rond. Van de prachtige berghut Wormser Hütte langs de Kapell tot aan de Seebligasee. Heerlijk vond ik het. Ook om de jongens eens te laten wandelen in de bergen. Ook al hebben we ze serieus naar een top - dus niet eens dé top - moeten aanmoedigen en zijn er op de berg zelf best wel wat activiteiten en speeltoestellen op hun maat.

Hier hadden we gelukkig wel chance met de camping. We vonden plek bij Activcamping Montafon in Tschagguns, op tien minuutjes fietsen van Schruns.

#3: Keutschach am See, Karinthië, Oostenrijk

Na wederom een doorreiscamping in Bad-Reichenhall , waar ze niet echt vriendelijk waren, kwamen we op dag 6 aan in Keutschach am See, aan de Keutschacher See in Karinthië. Daar vonden we een heerlijke plek pal aan het meer op Strand Camping Sud. Niemand die ons zicht verstoorde, een steiger voor de deur, een meer dat ieder uur in een ander licht te zien was en de kinderen die er snel vrienden hadden gemaakt. Wat zaten we daar goed!

Pal aan het meer. Eten en slapen met zicht op het water. Heerlijk!

Pal aan het meer. Eten en slapen met zicht op het water. Heerlijk! Waar is die hangmat als je ‘m nodig hebt?

Desondanks moest er bezocht worden. Ah ja, eerste keer Karinthië. Met als doel de Pyramidenkogel, een enorm houten uitzichtpunt, stapten we op onze fiets. Er leiden veel wegen naar die toren, maar helaas geen fietspad. Zonde. Ons dagprogramma veranderde in chillen en mini-golfen aan het Hafnermeer, een klein meertje met Scandinavische touch omdat het er zo diepgroen en muisstil is. Ganz toll!

Hafner See: klein, maar adembenemend mooi.

Voordat we weer verder zouden rijden, zijn we dan toch even met de camper tot aan de Pyramidenkogel geweest - mét korting van de camping - en dat was dik de moeite! Wat een fenomenaal uitzicht over de volledige Wörthersee - het grootste felblauwe meer in die omgeving -, Kautschacher See en Hafner See. Prachtig! Ook de toren op zich is een knap staaltje architectuur met 2 toffe activiteiten: je glijdt er in zo’n 20 seconden naar beneden via de langste glijbaan van Europa of abseilt lekker naar buiten.

De Wörthersee van dichterbij bekijken deden we in Reifnitz, een klein plaatsje aan het water. Daar huurden we een waterfiets met glijbaan. Een uur dolle pret voor het hele gezin met zicht op supermooie waterhuisjes, een schattig dorp en prachtige natuur. Money well spent!

#4: Bled, Slovenië

Vanuit Karinthië was nog het geen uur rijden voordat we in Slovenië waren. Eindelijk Slovenië, het doel van onze reis! Een beetje wennen aan de geschreven taal in het straatbeeld waar je werkelijk niets van kunt maken en de soms nogal gure verlaten gebouwen.

Dat werd al gauw een pak romantischer wanneer we in de buurt van het wereldberoemde meer Bled kwamen. We parkeerden gratis vlakbij het kasteel en vanuit daar wandelden we naar beneden. En dan sta je plots oog in oog met het meest gefotografeerde meer van Europa (zou het kunnen?). Ja, ik snap wel waarom. Adembenemend mooi. Een enorme blauwe plas omgeven door bergen en… heel veel mensen. Wat een drukte. Misschien ook omdat er een wijnproef festivalletje aan de gang was, maar toch.

Dankzij onze ober vonden we niet ver van het centrum een parking voor mobilhomes met nog één plek (zijn andere tip zat al vol). Oef!

Bled by night.

#5: Velika Planina, Slovenië

Het werd ons al gauw duidelijk dat Slovenië een hele populaire vakantiebestemming is en dat het vinden van een camping een zware klus zou worden. Omdat we na heel wat telefoontjes plek vonden bij Kamp Alpe en omdat het vlakbij gelegen Velika Planina onder meer op mijn to do-lijst stond, trokken we de dag na Bled naar daar.

Velika Planina is een gebied in de bergen waar je het grootste bewoonde herdersdorp van Europa treft en waar je ongelofelijke mooie wandelingen en fietstochtjes kunt maken. Met de kinderen zijn we tot aan de top geweest met kabelbaan en stoeltjeslift. Na de karige lunch, vlak onder de top, wandelden we weer recht naar beneden. Meer omwegen zaten er helaas niet in, maar alleen daar zijn, genieten van dat magnifieke uitzicht en frisse berglucht happen was al voldoende.

Aan de voet van de kabelbaan huist de camping Kamp Alpe en ondanks de drukte aan die bakskes is de deze plek erg rustig, verscholen tussen hoge bomen en gedecoreerd met een vleugje humor.

Na onze bergwandeling waren we toe aan wat afkoeling. Dat kon in de Kamnik Bistrica rivier, vlakbij de camping. Het is wel wat koud, stamelde de receptionist voorzichtig. Wel wat? Ijskoud! Echt ijs, ijs, ijskoud. Eén teen één tel in dat water deed gewoonweg kei veel pijn. Ik wist niet dat water zooo koud kon zijn. Het is dan ook zot dat mijn beide kinderen even helemaal onder zijn gegaan. Beren!

#6: Ljubljana, Slovenië

Next up, de hoofdstad. Goedkoop parkeren deden we aan het station (8 euro voor 24 uur). Vanuit daar is het een kwartier wandelen naar het centrum. En wat voor één. Ljubljana is een juweeltje! Een klein stadje dat doorkruist wordt door de rivier Ljubljanica met aan weerskanten kleurrijke panden, veel groen en terrassen. Het terras op de twaalfde verdieping van Neboticnik biedt een mooi uitzicht over de stad en het kasteel.

Er hangt hier een zalige, chille zuiderse vakantiesfeer. De vele straatmuzikanten voegen daar in de avonduren nog een extra dimensie aan toe. Elke hoek van deze stad is een postkaart waardig. Zo ontzettend mooi en gezellig.

Je raadt het, die gezelligheid minderde wat toen we op een parking in Kranje de nacht doorbrachten. Helaas geen camping gevonden.

#7: Bohinj, Slovenië

Vroeg vertrokken we richting Bohinj in de hoop een campingplek te vinden, maar nee, het was ons wederom niet gegund. Een troost die aardig kon tellen was het meer op zich natuurlijk. Alweer zo mooi! Wat een natuurpracht. Water en bergen, een heerlijke combinatie. We hebben er gekanood, geluncht, honderden bommetjes en foto’s gemaakt.

Hier kom ik sowieso nog een keer terug. Te mooi en zo veel te doen!

Maar er moest ook nog geslapen en de camper onderhouden worden, en vermits wij, camping en Slovenië geen match zijn, zochten we het wat verder. We vonden iets in het Oostenrijkse Altenmarkt Zauchensee. Hoewel de camping en de omgeving in Mauterndorf er erg aantrekkelijk uitzagen, werd het niet meer dan een doorreiscamping omwille van het druilerige weer.

#8: Illertissen, Duitsland

In Illertissen, op de weg naar huis, vonden we wel goed weer en een camping met plek én een zwembad. Tijd om even niets te doen. Een dagje van boekje lezen, badmintonnen, zwemmen, wat eten, fietsen en aperitieven in het centrum, en that’s it.

#9: Liverdun, Frankrijk

Ook onze volgende en laatste stop in Liverdun was er eentje om te chillen. Geen verwachtingen, weinig te zien ook, maar wel een fijne camping, weer een paar kilometers dichterbij huis en een goeie plek om met mijn zus en haar gezin af te spreken die vanaf hier de mobilhome gingen overnemen om hun vakantie te starten.

Onze route

Hieronder onze route met de hoogtepunten. Een ritje van zo’n 3000 km op 16 dagen tijd.

roadtrip camper zomer 2019.png

Nog een paar dingetjes:

• Heb altijd cash op zak. Het verbaasde me dat lang niet iedere zaak mee is met een betaalterminal, laat staan mobiel betalen. En het is vervelend als je vanuit the middle of nowhere met de camper om geld moet.

• De app park4night, die camping en andere nuttige adressen voor campers bevat, is niet altijd te vertrouwen. Op weg naar Bled lag er op onze route een natuurlijke waterbron. Handig om de watertank te vullen. Alleen vertelt de app niet dat die bron op een bizar smalle zandweg in een bergdal te vinden is. We hebben daar met veel geduld en gezweet een partij zitten manoeuvreren…niet te doen! Onze eerste ervaring met de Sloveens wegen was dus niet allerbest.

• In een volgende blogpost vertel ik hoe de reis in het algemeen verlopen is. Met z’n ups en downs.

Wat vond je van dit verslag? Eerlijk zijn hé :) Laat het weten in de comments!

wegen slovenie.png
Sylvie Van Nieuwerburgh

Opgegroeid in België, maar gestudeerd in Amsterdam, Leiden en Amerika. Ik reis sinds mijn tienerjaren, werk nu in IT, ben een jongensmama, getrouwd en thirtysomething. Oh ja, en altijd een hoofd vol plannen, dat vooral.

Previous

Minivakantie in Scheldeland

Wat (niet) te doen met kinderen in de Voerstreek?